مراکز تجاری باید دارای چه ویژگی هایی باشند

0
433
طراحی داخلی پاساژ تجاری

Warning: Division by zero in /home/digita17/public_html/wp-content/plugins/page-links-single-page-option/addons/scrolling-pagination/scrolling-pagination-functions.php on line 47
ویژگی‌های یک مرکز خرید ایده‌آل

امروزه در دنیای شهری با بالا رفتن سطح تحصیلات و افزایش جمعیت، ازدحام در شهرها بیشتر شده و این مسئله باعث شده که فضاهای کاری و مسکونی کوچک‌تر شود. از طرف دیگر به علت مشغله مردم، زمان فراغت کمتر شده است. به همین دلیل بیشتر مردم ترجیح می‌دهند وقت فراغت خود را در جایی بگذارنند که بخش تفریحی و بخش خرید را در یک مرکز توامان جای داده باشد.

از دهه ۱۹۹۰ پدیده‌ای به نام مراکز تجاری نوین به وجود آمد. این مراکز ویژگی‌های خاصي دارند و در حقیقت ترکیبی هستند از فضاهای خرید، جايي براي گذران اوقات فراغت و مکانی برای قرارهای دوستانه و ملاقات‌ها. این فضاها شامل کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، فست‌فودها، سینماها، سالن‌های ورزشی و ماساژ‌، شهر بازی‌ها، سالن‌های همایش، استخرها، و‌ … است. از دیگر فضاهای اجباری هر مرکز خرید، فضای پشتیبانی است که قسمت حمل و نقل را در خود جای داده است. در بسیاری از کشورهای پیشرفته، ایستگاه مترو یا اتوبوس داخل خود مرکز تجاری است. علاوه بر این، سرویس‌های بهداشتی به میزان کافی، باجه‌های اطلاعاتی، راهنمایان سیار، فضای تعویض لباس کودک و … همگی باید در کنار هم باشند تا خریدار به هر بهانه‌ای نیاز نباشد از مجتمع خارج شود.

مراکز خرید در ابتدای به وجود آمدنشان به دلیل بی‌روح بودن فضا و انتقال حس خودرويي به خریدار، مورد انتقادهای زیادی قرار گرفتند. با گذشت زمان و به‌خصوص طی ۲۰ سال اخیر این صنعت پیشرفت‌های گسترده‌ای کرده است. معماران مراکز خرید در گوشه و کنار دنیا هر روز با طراحی‌های جدید و نوین دست به خلاقیت‌های بی‌سابقه و زیبایی در خلق مراکز خرید می‌زنند.

| | | Next → |

افزودن دیدگاه